Week 5 en 6 - Cambridge en Hamilton

11 september 2019 - Cambridge, Nieuw-Zeeland

Mijn nieuwe avontuur begint op het uitgestrekte platteland van het Noordereiland met 10 Maltezers, 4 puppy's, 2 katten en 1 gehandicapt meisje. De ouders van het gastgezin zijn recent opa en oma geworden van een meisje: Victoria Rose. Omdat hun kind in Engeland woont, gaat de moeder voor een maand op bezoek waardoor ze een vervanger voor haar zoeken. Ik heb eigenlijk geen idee hoe ze uiteindelijk bij mij zijn terechtgekomen. Daar waar mijn ouders namelijk een talent hebben voor de zorgsector heeft het in mijn geval een generatie overgeslagen. Verder heb ik een soort irreële angst voor het oppakken van dieren en ben ik hopeloos allergisch voor alles op het platteland (paarden-gras-bloesem). Toch was het contact met mijn nieuwe gastgezin zo goed dat ik besloot om het maar gewoon te doen.

Twee weken later heb ik nog geen seconde spijt gehad van mijn beslissing. Wat ben ik in een warm nest terechtgekomen zeg! De mensen zijn superlief en aardig. Iedere avond kijk ik met hen onder het genot van chocola en wijn Downton Abby, terwijl er minimaal 4 hondjes om me heen gedrapeerd liggen. Verder ligt het levenstempo hier over het algemeen wat lager. De ouders zijn namelijk al gepensioneerd. Daarnaast heeft het meisje bij haar geboorte een hersenverlamming gehad, waardoor alles een beetje moeilijker gaat. Ze is geestelijk gezien redelijk volwassen, behalve dat ze soms snel over haar toeren is. Lichamelijk gezien heeft ze in haar bovenlichaam genoeg kracht, maar in haar onderlichaam niet.

Ondanks dat iedere dag hetzelfde ritme heeft, is geen dag hetzelfde. Om stipt half 8 in de ochtend haal ik de honden uit het hondenhuis. Vervolgens bereid ik samen met het meisje hun ontbijt voor. Ze hebben allemaal hun eigen voerbak en allemaal hun eigen ontbijt. Tijdens de eerste ochtend had ik geen idee hoe ik ooit in staat zou zijn om ze uit elkaar te houden, maar dat gaat me uiteindelijk makkelijker af dan ik dacht. Het zijn namelijk net mensen. Je hebt Lancelot & Lea, dat zijn de twee oudjes. Verder heb je Tristen & Freya, zij zijn broer en zus en ze spelen de hele dag samen. Daarnaast heb je Loreal & Brianna. Loreal is een prinsesje die de hele dag aandacht van je wil en ze heeft een dochter Brianna, die 100% fluffy, zacht en cute is. Juniper is een showhond die een supermooie kop heeft met grote bruine ogen en een schattige hondensnor. Juniper en Loreal hebben samen een kind gekregen: Aurora. De laatste hond is Abby. Abby heeft momenteel puppy's. Nu heb je vast meegeteld en denk je, dit zijn maar 9 honden. Dat klopt, hond nummer 10 is tijdens mijn aanwezigheid overleden.

Haar naam was Orelia. Ze was een showhond met een staart op haar hoofd. Nadat ze een aantal dagen ziek was, zijn we naar de dierendokter geweest die zei dat het waarschijnlijk aan haar tanden lag, ondanks dat we een soort gezwel hadden gevoeld in haar buik. De assistente zei verder dat de scan van haar buik niks opgeleverd had. Omdat ze nog maar 7 jaar oud was, hebben ze besloten om haar een tandbehandeling van 1000 dollar te geven. Na de behandeling werd ze echter uiteindelijk alleen maar zieker. Nadat we aangedrongen hebben op nog een scan, bleek dat de eerste scan nooit plaatsgevonden heeft en dat Orelia een enorme tumor in haar buik had, waardoor er geen andere optie is dan het hondje te laten inslapen. Het is een hele vervelende situatie omdat het hondje dus heel veel onnodige pijn gehad heeft.

Terwijl de hondjes hun ontbijt verorberen heb ik een uur vrij om rustig op te starten. Vervolgens kam ik iedere dag 2 honden. Tegen de tijd dat ik dat gedaan heb, is de ochtend vaak al weer voorbij omdat er altijd wat dingen tussen komen. Zo moest gisteren bijvoorbeeld plotseling een schaap bevallen. Het schaap bleef was al de hele ochtend aan het blèren waardoor ik met de man poolshoogte ging nemen. Na enig onderzoek van zijn kant bleek dat het lammetje verkeerd lag. De rest van de ochtend hebben we toen besteed aan het duwen en trekken aan het schaap zodat het lammetje goed geboren kon worden. Het geboren lammetje bleek echter niet helemaal oké te zijn waardoor we hem mee naar binnen genomen hebben. Een dier meer of minder in dit huishouden is namelijk geen probleem.

's Middags stop ik de honden in het busje dat ik tot mijn beschikking heb waarna ik hen uitlaat op een groot stuk land. Daarna breng ik het meisje naar paardrijden en tegen de tijd dat we terug zijn is het alweer tijd om avondeten te maken. In de avond wikkel ik alle hondjes in een truitje, poets ik hun tanden en maak ik hun snoeten schoon. Vervolgens breng ik ze naar het hondenhuis en dan is de dag alweer voorbij.

WhatsApp Image 2019-09-02 at 18.14.41IMG_4798RIMG_4743RIMG_4741IMG_4723IMG_4697

1. Esther Meijsen:
    12 september 2019
    Wat leuk om te lezen dat je het zo erg naar je zin hebt! Leuk het al die dieren, ga je misschien toch je kleine zusje achterna?